Adela a Pyco, s.r.o.

Zdroj: profit.etrend.sk
Dátum: 5. apríl 2006

Hoci sú dnes televízne hviezdy, atmosféra rozhlasového vysielania im je bližšia

Vlastné obchodné spoločnosti si Adela Banášová a Martin Rausch alias Pyco založili len na radu svojej spoločnej daňovníčky. Obaja však investujú najmä do seba – cestujú, vzdelávajú sa a športujú. A, samozrejme, do bývania. Aj keď Adela sa na to iba chystá.

Kariéra
V médiách ste začínali v tínedžerskom veku. Ako sa dá študovať na strednej škole a zároveň pracovať v rádiu? v ktorých médiách ste pôsobili?
Adela: Začínala som v šestnástich v Markíze, kde som robila ankety do Telerána. V škole som mala individuálny študijný plán. Po troch rokoch som prešla do Fun rádia, neskôr som začala v relácii Fun o piatej spolupracovať s STV a v Sedem s.r.o. s Markízou.
Pyco: Už od jedenástich som si robil rebríčky kapiel. V pätnástich som sa dostal do Fun rádia a časom som získal individuálny študijný plán. V rádiu ma brali ako benjamínka a robili si zo mňa zábavu, že keď začneš zarastať, tak príď. Dobiedzal som, že mám kompletné štatistiky, ktoré im poskytnem.
Oľga Záblacká pochopila, že naozaj mám chuť robiť, a tak som robil dva roky zadarmo podklady pre hudobné správy. Tešilo ma to. Bol som väčšmi redaktor ako moderátor. Také ambície som ani nemal, lebo som veľmi rýchlo rozprával a zle artikuloval.
Písal som správy, oni mi to opravovali, a tak som sa učil štylizovať za jazdy. Sledoval som iných moderátorov a učil som sa od nich. Postupne som sa dostal aj k moderovaniu. Stalo sa, že mi aj vynadali a vraveli, že zo mňa nič nebude. Napríklad za to, že som povedal poslucháčke pápá. Dnes to počujem v každom druhom vstupe.

Čo ste si priniesli z rádia do terajšej práce?
A: Prirodzenosť, ale nie vždy platí, že rozhlasoví moderátori sú dobrí aj na obrazovke.
P: Prispôsobujem sa relácii, ale vo Fun rádiu som bol asi najprirodzenejší.

Stíhate teraz prácu v rádiu aj superstar?
A: Môžem si povedať, kedy chcem pracovať. Sú to približne dve-tri popoludnia do týždňa.

Čo je vám bližšie – rádio alebo televízia?
P: Rádio.
A: Mne je tiež bližšia nálada v rádiu. Keď vysielam s niekým, kto mi vyhovuje, tak je to fajn.

Teraz ste na vrchole slávy. Čo chcete robiť, aby ste si popularitu udržali?
P: Áno, sme na vrchole popularity – doterajšej. Ale nemám pocit, že sme na vrchole aj profesionálne. Nemyslím si, že sme pre moderovanie SuperStar museli niečo extrémne dokázať. Adela mala mnoho lepších vysielaní v rádiu a aj ja som podal, pokiaľ ide o moderovanie, oveľa lepšie výkony.
A: Toto moderovanie si vážime a spopularizovanie je dobré na to, aby sme niekedy mohli robiť veci, ktoré nás viac napĺňajú. Možno na smrteľnej posteli budem môcť zhodnotiť, kedy bol môj vrchol, ale nie teraz.

Čo teda chcete robiť ďalej?
A: Chcem robiť niečo, kde využijem všetko, čo som sa doteraz naučila a robila. Niečo, čo ma do istej mieri napĺňa. Nemám konkrétnu predstavu, že v tej a tej televízii v relácii s takou a takou náplňou. Podstatné je, aby ma to bavilo. Rozmýšľam tiež, že by som si v budúcnosti urobila doktorát.

Študovali ste kulturológiu. Dala vám táto škola niečo k dnešnému zamestnaniu?
A: S odstupom času zisťujem, že vzhľadom na to, čo robím, bola pre mňa ideálnou školou. Dala mi dobrý prehľad a backround vedomostí z každej oblasti.
Skúšali ste študovať prekladateľstvo a tlmočníctvo?
P: Áno, na strednej som mal angličtinu, nemčinu a ruštinu. Na prijímačky som sa však vôbec nepripravil, neprečítal som si odporúčané knihy. Pri testoch som preto tipoval. Na prijatie to však nestačilo, keďže som skončil tesne pod čiarou. Bolo mi to trocha ľúto. Ale neskôr som sa dozvedel, že na tom odbore je veľa gramatiky a to by ma asi nebavilo. Možno aj preto, že som na tú školu nešiel, mám teraz intenzívnejší pocit, že sa musím dovzdelávať. Na vzdelávanie nikdy nie je neskoro.

Adela Banášová (1980, Bratislava). Patrí k mladej generácii slovenských moderátorov, ktorí posunuli hranice moderovania k prirodzenosti a bezprostrednosti. Zaujala najmä svojím suchým zmyslom pre humor a sarkazmom. Absolventka odboru kulturológia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Začínala svoju mediálnu kariéru v televízii Markíza. Od roku 1999 pôsobí vo Fun rádiu, kde pracuje dodnes (známy je najmä jej takmer kultový program Fun Fatal). Na televíznych obrazovkách sa po prvý raz objavila v humoristickom programe televízie Markíza Sedem s.r.o., ale širokú popularitu – najmä medzi mladými ľuďmi – jej prinieslo až moderovanie programu Slovensko hľadá SuperStar. Moderátora Petra Kočiša vystriedala aj v ďalšej relácii STV Bumerang.

Martin Rausch (1977, Bratislava). Vyštudoval hotelovú akadémiu a od pätnástich rokov pôsobí v rádiu. Tri roky sa v Slovenskej televízii spolu so Zdenou Studenkovou a Mariánom Slovákom striedal pri moderovaní relácie Menu. V roku 2003 v STV pripravoval reláciu Cestuj s nami. V súčasnosti moderuje šou Slovensko hľadá SuperStar. Okrem toho robí denne trojminútovku Hudobné správy.

Biznis

Prečo ste si založili vlastné spoločnosti s ručením obmedzeným?
A: Strašne veľké zárobky (smeje sa). Naša spoločná daňovníčka zhodnotila, že to bude pre nás výhodnejšie prejsť na túto formu. Nevyznám sa v tom a robím, čo mi povie.
P: Predtým sme robili na živnosť, čo je v rádiu bežné. Väčšinou je to tak, že si zaplatíte niekoho, kto sa financiám rozumie, a ten vám poradí. Fungujem tak stále.

V obchodnom registri je pri vašich živnostiach uvedených veľmi veľa aktivít. Robíte ich?
P: Viem, že každá zmena v týchto tlačivách stojí veľmi veľa peňazí a vybehávačiek. Takže som tam dal toho čo najviac. Možno raz budem aj predávať autá.

Zaujalo nás, že tam máte aj činnosti súvisiace s úpravou jedál, zmrzliny. Chcete mať raz vlastnú reštauráciu?
P: Mám papiere na prevádzkara, kuchára a čašníka, keďže som študoval na hotelovej akadémii. Môžem si teda otvoriť bez problémov reštauráciu.

V živnosti máte aj tlmočenie a preklady. Venujete sa tomu?
A: Nevenujem sa tomu vôbec. Ale pri zakladaní živností som hľadala, čo všetko by som si tam mohla dať. Trikrát v živote som niečo prekladala pre známych.
Vraj viete trocha po grécky. Ako ste sa k tomuto jazyku dostali?
P: Priznám sa, že SuperStar som chcel robiť aj pre peniaze. V tom zárobku som videl možnosť zbaviť sa časti hypoték a ísť sa niekam von na dlhšie vyvetrať. V Grécku som mal veľa kamarátov, a preto som si tam zaplatil školu, kde som sa začal učiť aj po grécky – a chytilo ma to. Pokračujem v tom aj na Slovensku tým, že beriem súkromné hodiny. Martin investoval peniaze, ktoré zarobili za prvé kolo superstar do cestovania, bývania a vzdelávania.

Ako ste ich investovali vy? A: Tiež ich plánujem využiť na zabezpečenie bývania. Napriek nadštandardným zárobkom som zistila, že by som bola schopná si zatiaľ kúpiť iba polovicu bytu.
Investovali by ste aj do cenných papierov?
P: Nemám na to peniaze. Som rád, že splácam hypotekárny úver. Ale keby som vyhral desať miliónov, najmem si finančného poradcu a nechal by som si poradiť, kde sa tie peniaze najlepšie zhodnotia.
A: Mňa také investovanie v živote nenapadlo. Skôr sme obaja typy na investovanie do seba. Platíme si jazykové kurzy, šport a „sebazdokonaľovanie“.

Relax

Ako relaxujte?
A: Neviem, či sa dá šport považovať za relax, musím sa do neho trocha nútiť, ale mám potom dobrý pocit. Úplný relax je sedieť pri vínku, rozprávať sa. Rada chodím do dobrých reštaurácií na večere. Rada mám prechádzky, divadlo a kino. Relaxovala som aj každú nedeľu pri relácii Fan Fatal.
P: Môj relax je aj varenie. Keď nenavarím aspoň raz do týždňa niečo chutné, tak mi to veľmi chýba. Veľmi nerád sa chodím stravovať do reštaurácií. Mne tam nechutí. Mám vždy pocit, že by som to vedel vylepšiť. Relax je aj spánok, na čítanie nemám veľa času, aj keď sa snažím. Zo športov robím karate a plávanie.

Ako ste dostali prezývku Pyco?
P: Jednoducho, nedostatok kreativity. Nemohol som byť Martin, lebo vo Fun rádiu pracoval Martin Nikodým. Poslucháči mi vybrali túto prezývku.
Z čoho máte najväčšie profesionálne potešenie?
A: Keď sa mi vydarí vysielanie v rádiu.

Superstar

Keď ste sa pripravovali na superstar, sledovali ste aj iné reality šou v zahraničí, napríklad American Idol?
P: Videl som dve maďarské, dve české a nejaké anglické a grécke kolá.
A: Sledovala som aj nemeckú SuperStar a bavilo ma to.
Ako vyzerá váš deň, keď je superstar?
P: Celý deň s výnimkou obedovej prestávky trávime v Inchebe. Je tam ranná strihačka, potom generálka a večer prenos. Ráno je to skôr pozičné pre spevákov, kapelu a štáb. Na generálke už to naberá viac obraz a my si utrasieme, čo a kedy by sme mohli povedať. Je to dobré, že je to zhustené na ten jeden deň. Pretože cez týždeň máme pocit, že sme mimo toho, a potom sa sústredíme iba na tú jednu vec.

Odnesiete si niečo zo superstar?
P: Určite si odnesiem dobré kolegiálne vzťahy. Našiel som v tíme pár ľudí, s ktorými sme si naozaj sadli.
A: Získali sme veľa nových kontaktov aj medzi externistami, nielen medzi zamestnancami STV. To nám pomôže, ak v budúcnosti budeme niečo robiť v médiách.

Vidíte rozdiel medzi prvým a druhým kolom superstar? Myslíte si, že sa oplatí robiť ešte aj tretie kolo?
P: Pre televíziu sa podľa mňa oplatí robiť aj šestnásť kôl, lebo sledovanosť je dobrá, ale asi by to nemali robiť hneď. Mne sa dvojka moderuje pohodlnejšie, viac si to užívam a viac mi je práca zábavou, pretože aj so štábom sme dobre zohratí.
A: U mňa je to podobné, iba tu prvú som prežívala s väčšími emóciami.

Kedy vám ide popularita na nervy. Máte nejakú hranicu?
P: Keď sa ľudia nevedia správať, ale to je všeobecné. Napríklad, keď sa mi ľudia v obchode nevedia slušne prihovoriť a vypýtať si autogram, ale na mňa pokrikujú. Ten nedostatok etiky mi prekáža.
A: Jediné, čo mi prekáža, je, keď novinári zájdu za istú hranicu – napríklad uverejňovanie súkromných adries. Alebo keď sa bulvárni novinári snažia vymámiť z nás informácie výhražným štýlom.

Akú máte hodinovú mzdu za superstar?
P: Mám si zobrať kalkulačku? Všeobecne nerád hovorím o peniazoch. Ale z bulváru som sa o sebe dozvedel, že beriem za akciu 40-tisíc a Adela vraj 30-tisíc. Vysvetľovať celej rodine, že nezarábam každý večer 40-tisíc, je potom problém.
A: Hovorí sa o politikoch, že ako ohromne zarábajú. Pokiaľ si nenakradnú, tak to nie je tak. Ja som dlho zarábala viac než môj otec v parlamente (súčasný mesačný príjem poslanca NR SR je zhruba 90-tisíc korún – pozn. redakcie).
Superstar potrebuje prestávku

Už po druhý raz majú diváci Slovenskej televízie možnosť pozrieť si šou Slovensko hľadá SuperStar. Program je vytvorený podľa formátu Idol, licencovaného FremantleMedia Licensing Worldwide.
„Suma za vysielacie práva je predmetom obchodného tajomstva a STV ju nemôže zverejniť. Náklady na licenciu tvoria len niekoľko percent celkových nákladov na výrobu programu,“ vraví člen vedenia STV Branislav Záhradník. Hoci má televízia opciu aj na ďalšiu sériu SuperStar, podľa neho by tretie kolo mohlo byť najskôr o rok a pol až dva, pretože projekt potrebuje prestávku.
Podľa prieskumov má SuperStar II. podstatne nižšiu sledovanosť ako pilotný projekt. Ako hovorí B. Záhradník, dopláca sa na takzvaný syndróm druhých sérií, čo sa stalo takmer vo všetkých krajinách na svete. Napriek tomu je podľa neho SuperStar najsledovanejším programom STV a jedným z najsledovanejších vo všetkých slovenských televíziách.
Marketingový projekt druhej série pokladá B. Záhradník za efektívnejší ako v prvej sérii: „Najsilnejšou stránkou marketingu SuperStar je public relations. Tu STV dokázala získať najväčší mediálny priestor v takmer všetkých printových médiách v podstate zadarmo.“
Diváka však zaujíma aj otázka, či z vlastného vrecka, teda z koncesionárskych poplatkov nezaplatí pokuty, ktoré za vysielanie reklamy počas SuperStar STV dostala. B. Záhradník to kategoricky popiera: „Podsúvať tézu, že pokuty platí koncesionár, je demagógia. Všetky pokuty platí STV z komerčných príjmov, ani korunu z koncesionárskych poplatkov – to je dokonca zákonom stanovené.“
Za vysielanie reklamy počas priamych prenosov v prvej sérii SuperStar dostala STV pokuty vo výške 8,5 milióna korún. „Slovenská televízia zarobila na komerčných príjmoch zo SuperStar I. 104,5 milióna korún, čo je suverénne najvyšší výnos, aký mal ktorýkoľvek program STV v jej histórii. Samozrejme, v prostredí komerčnej stanice by výnosy mohli byť vyššie, lebo reklamný priestor je päťnásobný,“ hovorí B. Záhradník.
Naráža tým na pomer medzi povoleným podielom reklamy v STV a komerčných televíziách. Práve pre pokuty, ktoré STV licenčná rada udelila, zrušil jej riaditeľ Richard Rybníček vysielanie reklamy počas finálových kôl SuperStar II. Takto spôsobené straty odhaduje na 20 miliónov korún. „Druhá séria preto zarobí o čosi menej, ale stále to bude nielen komerčne veľmi úspešná relácia,“ tvrdí B. Záhradník.